loader
Porady

7 korzyści zdrowotnych płynących z oleju MCT popartych badaniami naukowymi

Korzyści z oleju MCT sięgają od utraty wagi, poprzez zwiększenie energii, aż po obniżenie poziomu cukru we krwi. Jeśli jesteś ciekawy tego suplementu zdrowotnego, czytaj dalej.

Być może słyszałeś słowo olej MCT od kogoś lub z zasobów internetowych na temat diety ketogenicznej. MCT to skrót od średniołańcuchowych triglicerydów. Są to cząsteczki tłuszczu znajdujące się w oleju kokosowym lub oleju z ziaren palmowych 1.

Olej MCT i olej kokosowy mogą wydawać się takie same, ponieważ mają pewne cechy, które się pokrywają. W rzeczywistości jednak nie są. Olej MCT jest skoncentrowanym źródłem średniołańcuchowych triglicerydów, podczas gdy olej kokosowy zawiera ich zaledwie około co najmniej 45%.

Istnieją również cztery rodzaje MCT, a mianowicie: Kwas kaprylowy (C6), Kwas kaprylowy (C8), Kwas kaprylowy (C10) oraz Kwas laurynowy (C12). Różnią się one na podstawie długości łańcucha, jak również ich wpływu na organizm. Ale to temat na inny dzień.

Jeśli stosujesz dietę keto, olej MCT stanowi wspaniałe źródło wysokiej jakości tłuszczów. Możesz dodać olej MCT do kawy, sałatek i deserów low-carb.

Ten artykuł pokazuje siedem najlepszych powodów, dla których powinieneś włączyć go do swojej diety.

1. Zapewnia natychmiastowe źródło energiiJednym

z najbardziej popularnych zastosowań oleju MCT jest zwiększanie energii. Kiedy go spożywasz, podnosi poziom twoich ketonów. Są to substancje chemiczne wykonane przez wątrobę po tym, jak rozbija tłuszcz.

Ketony skutecznie napędzają twój mózg i mięśnie.

Ostatnie badania pokazują, że beta-hydroksymaślan (BHB), główny keton produkowany w ketozie, jest superpaliwem. Dzieje się tak dlatego, że BHB dostarcza więcej energii w porównaniu do glukozy 2

.

Nic dziwnego, dlaczego MCT są dodawane do batonów energetycznych, napojów sportowych, a nawet specjalnych pokarmów dla dzieci 3

.

Jedno z badań wykazało, że może zwiększyć wydajność ćwiczeń poprzez zwiększenie metabolizmu i masy mitochondrialnej 4

.

Dla tych, którzy nie wiedzą, mitochondria są "elektrowniami" twoich komórek. Wytwarzają ATP, cząsteczkę energii.

2. Helps Promote Weight LossMCT

olej do utraty

wagi

jest ogromna korzyść. Jest to główny powód, dlaczego wiele kobiet wziąć go.

Oprócz zmniejszenia węglowodanów, należy również rozważyć uzupełnienie z MCT. W rzeczywistości jedno badanie wykazało, że między MCT i oliwą z oliwek, to MCT poprawia utratę wagi 5

.

Oto sposoby, w jakie ten suplement to robi:

  • Trójglicerydy średniołańcuchowe nie odkładają się w organizmie jako tłuszcz. Wynika to z długości ich łańcucha - zawierają 7-12 atomów węgla 5.
  • Ponieważ MCT zwiększają Twoją energię, będziesz w stanie ciężej trenować podczas treningu. Prowadzi to do większej utraty tłuszczu.
  • Sprawiają, że jesz mniej jedzenia poprzez zwiększenie sytości. W jednym z badań 15 zdrowych osób poproszono o spożycie śniadaniowego smoothie, które zawierało olej MCT, olej kokosowy lub olej roślinny. Wyniki potwierdziły, że olej MCT zwiększał sytość bardziej niż pozostałe oleje 6.

Ponieważ organizm szybko je spala, tłuszcze MCT nie wiją się na twojej talii.

W rzeczywistości tłuszcze MCT pobudzają termogenezę - proces, w którym organizm spala tłuszcz w celu wytworzenia ciepła - więc faktycznie zwiększają liczbę spalanych kalorii. W rezultacie olej MCT może pomóc Ci wygrać walkę z tłuszczem na brzuchu" - mówi Kellyann Petrucci, MS, ND.

Ile oleju MCT powinieneś przyjmować dziennie?

Jeśli dopiero zaczynasz, zalecamy 1 łyżkę stołową dziennie przez okres do 2 tygodni. Ta dawka jest dobrze tolerowana.

Spożywanie więcej niż łyżki stołowej może spowodować rozstrój żołądka i biegunkę. Są to typowe skutki uboczne oleju MCT.

Pamiętaj, że w tym momencie Twoje ciało musi jeszcze przystosować się do tego typu tłuszczu. Dlatego rozpoczęcie od małej ilości pomaga.

3. Can Reduce the Risk of CardiovascularLet

's

talk about cholesterol and heart health.

Na podstawie statystyk, choroby serca jest wiodącą przyczyną śmierci zarówno u mężczyzn i kobiet w USA.

Wysoki poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów również zwiększa ryzyko chorób serca. Powodują one gromadzenie się tłuszczu w ścianach Twoich tętnic 7

.

Nadwaga, cukrzyca i niezdrowa dieta to również czynniki ryzyka.

Według badań, olej MCT ma pozytywny wpływ na wagę danej osoby i lipidy we krwi. Dlatego też poprawia zdrowie układu sercowo-naczyniowego 8

.

Ostatnie badanie wykazało, że średniołańcuchowe triglicerydy i jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA) zwiększają działanie oleju rybnego 9

.

Jest to dobra wiadomość dla tych, którzy już przyjmują olej rybny w celu zapobiegania chorobom serca.

4. Helps Control Blood Sugar Levels for DiabetesDiabetes

mellitus to choroba charakteryzująca się wysokim poziomem glukozy.

Jedną z korzyści oleju MCT, o której warto wspomnieć, jest jego zdolność do zrównoważenia poziomu cukru we krwi.

Pewne badanie wykazało, że wysokotłuszczowa dieta MCT zapobiegła wzrostowi poziomu glukozy i insuliny na czczo 10

.

Badacze uniwersyteccy wykazali również, że suplementy ketonowe zmniejszają skoki cukru we krwi 11

.

To może pomóc wyjaśnić, dlaczego MCT poprawia kontrolę glikemii. Przypomnijmy, że stymuluje on produkcję ketonów w organizmie.

5. Poprawia funkcje poznawcze i pomaga w zarządzaniu zaburzeniami mózguCo

olej MCT robi dla mózgu?

Ketony produkowane przez MCT przekraczają barierę krew-mózg. Dostarczają one twojemu mózgowi łatwo dostępnej energii, szczególnie podczas postu lub podczas spożywania diety keto o niskiej zawartości węglowodanów 12

.

Lisa Richards, dietetyk w Candida Diet, mówi,

Rodzaj tłuszczu w oleju MCT może poprawić funkcjonowanie mózgu, szczególnie z perspektywy poznawczej."

W jednym z badań stwierdzono, że suplementacja MCT poprawiła pamięć u osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi 13

.

Inne badanie u pacjentów z chorobą Alzheimera wykazało, że spożywanie MCT umożliwiło im korzystanie z dodatkowych ketonów jako paliwa dla mózgu 14

.

W traumatycznych urazach mózgu, mózg szuka alternatywnych źródeł energii, takich jak ketony. Co ciekawe, ketony mają właściwości chroniące mózg. Tę korzyść można osiągnąć dzięki diecie bogatej w MCT - takiej jak dieta ketogeniczna 15

.

6. Helps Prevent Carb CravingsWiele

osób stwierdza, że ma mniej zachcianek stosując olej MCT.

Zmniejsza apetyt i zwiększa uczucie pełności, dzięki czemu jesz mniej. Jest to szczególnie pomocne, gdy próbujesz przełamać swoje uzależnienie od węglowodanów i cukru.

Po zażyciu oleju MCT doświadczysz mniejszego głodu węglowodanów.

Tłuszcz jest sycącym makroskładnikiem.

Pomiędzy średniołańcuchowymi triacyloglicerolami (MCT) a długołańcuchowymi triacyloglicerolami (LCT), to właśnie MCT prowadzą do mniejszego spożycia pokarmu 16, 17

.

To również dlatego suplement ten jest zachęcany podczas grypy keto. Pomaga złagodzić nieprzyjemne objawy poprzez zapewnienie dobrego źródła tłuszczu.

7. Zwalcza drożdże i wzrost bakteriiPośród

najlepszych korzyści oleju MCT, prawdopodobnie to jest to, co cię zaskoczyło.

Tak, MCT ma właściwości przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne.

Naukowcy dodali niskie stężenia oleju MCT w formułach wcześniaków, które miały grzyba C. albicans w swoich jelitach. Wynik. Skutecznie zmniejszyło to ilość grzyba 18

.

Inne badanie wykazało zdolność średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych do zatrzymania wzrostu bakterii w szpitalnej biegunce związanej z antybiotykami. Wśród różnych MCT, kwas laurynowy (C12) miał największą zdolność do zabijania bakterii 19

.

Czy olej MCT jest dla ciebie dobry? Jeśli szukasz zwiększenia swojej sprawności, zdrowia i sytości, to tak - mamy badania wspierające jego działanie. Zwróć jednak uwagę na potencjalne skutki uboczne, takie jak rozstrój żołądka i biegunka. Niektórzy ludzie mogą tolerować go lepiej w niższych dawkach.

PodsumowanieTeraz, gdy wiesz, jak olej MCT działa w organizmie, możesz chcieć spróbować. Jest świetny zwłaszcza dla tych, którzy są na diecie low-carb.

Potrzebujesz tych zdrowych tłuszczów do produkcji ketonów, plus korzyści, które z nich płyną.

Jeśli chodzi o dawkowanie oleju MCT, zacznij od najmniejszej możliwej dawki. Weź 1 łyżkę stołową dziennie, dodając ją do kawy lub jedzenia. Możesz również rozważyć stosowanie go od czasu do czasu zamiast codziennie.

To powinno dać Twojemu organizmowi dużo czasu na dostosowanie się.

Co jeszcze o oleju MCT chcesz wiedzieć? Daj nam znać w komentarzach poniżej.