loader
Porady

Co to jest Keto Cycling? Korzyści, wady i jak to robić

Jeśli rozważasz standardową dietę keto, ale chcesz zastosować metodę cykliczną, oto co powinieneś wiedzieć o jej zaletach, wadach i wytycznych. Ponieważ ludzie różnią się między sobą, metoda kolarska może być najlepszym rozwiązaniem dla Twoich potrzeb i oferować większą elastyczność.

Jeśli jesteś na diecie keto o niskiej zawartości węglowodanów i masz trudności z jedzeniem tak małej ilości węglowodanów dziennie, możesz rozważyć cykl keto, który jest mniej restrykcyjnym i bardziej zrównoważonym sposobem na uzyskanie korzyści z ketogenicznego stylu życia, ale z większą swobodą. Cykl keto może polegać na pełnym stosowaniu normalnego keto przez kilka dni, a następnie dodaniu większej ilości węglowodanów na jeden dzień.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o tym sposobie odżywiania, keto cykl różne korzyści, jak to zrobić prawidłowo, i więcej.

Jak działa Keto Cycling?

Keto cycling, zwana również cykliczną dietą keto, polega na stosowaniu diety ketogenicznej przez kilka dni z rzędu, a następnie zaprzestaniu jej stosowania, zrobieniu przerwy i jedzeniu większej ilości węglowodanów przez jeden dzień. Następnie należy do niej powrócić. W ten sposób stosujesz dietę ketogeniczną przez cały tydzień. Istnieje kilka sposobów na przeprowadzenie cyklu keto z dniami o wyższej zawartości węglowodanów.

Możesz stosować ścisłą dietę keto o niskiej zawartości węglowodanów przez sześć dni w tygodniu, a następnie jeden "cheat day" lub "higher carb day", albo możesz to robić częściej w ciągu tygodnia, czyli stosować więcej niż jeden z tych dni po kilku dniach stałego keto. Możesz wybrać.

Keto carb cycling może być korzystne dla tych, którzy chcą oszukać dzień lub urozmaicić swoją rutynę żywieniową poprzez wprowadzenie dni z wyższą zawartością węglowodanów przez maksymalnie 2 dni. Dni te mogą być na przykład dniami wysokiej aktywności lub treningu, albo weekendem, w którym można pozwolić sobie na brunch lub koktajl z przyjaciółmi.

Keto Cycling a Carb Cycling

Na czym polega różnica? Cykliczna dieta ketogeniczna lub keto cycling polega na ograniczeniu węglowodanów na kilka dni po dniu z większą ilością węglowodanów, ale nie ogranicza ich spożycia tak drastycznie, by organizm wrócił do spalania tłuszczu w ketozie.

Carb cycling polega raczej na spożywaniu dużej ilości białka i umiarkowanej ilości tłuszczu, więc tak naprawdę nie jesteś w ketozie w taki sam sposób, jak w przypadku keto cycling, gdzie spożywasz umiarkowaną ilość białka i dużą ilość tłuszczu.1.

Ponadto w cyklu keto spożycie węglowodanów jest niższe niż w przypadku cyklu węglowodanowego. Oznacza to mniejszą elastyczność w zakresie makroskładników i wymagań. Jednak w obu przypadkach można jeździć na rowerze w dni, w których ćwiczy się lub jest się bardziej aktywnym, ponieważ potrzebne jest dodatkowe paliwo.

Podczas cyklu keto organizm wchodzi i wychodzi z ketozy w zależności od tego, czy jako mechanizm spalania tłuszczu i jego źródło wykorzystujemy tłuszcz czy węglowodany.

Plan posiłków keto carb cycling może zawierać dużo zieleniny i warzyw z białkiem i dobrymi tłuszczami, a następnie zamieniać ziarna, takie jak quinoa, na ryż z kalafiora, na ten dzień, w którym jesz więcej węglowodanów. Oto jak stosować cykl węglowodanowy na keto.

Keto Cycling może przynieść następujące korzyści

Jeśli chodzi o korzyści, możesz uprawiać kolarstwo keto, ponieważ możesz wtedy trenować ciężej w dni, w których jesz więcej węglowodanów. Jest to dobre rozwiązanie dla sportowców stosujących standardową dietę keto w celu zwiększenia wydajności sportowej, tych, którzy są bardziej aktywni lub tych, którzy chcą zyskać więcej mięśni, a nie tylko stracić tłuszcz w wyniku ketozy.

Jest to również dobre rozwiązanie dla tych, którzy stosują ścisłą dietę keto i chcą "oszukać dzień", aby go przełamać i urozmaicić swoje posiłki. Ta swoboda, jaką daje dzień cykliczny, może sprawić, że chętniej będziesz trzymać się tradycyjnego keto przez resztę tygodnia, bez poczucia deprywacji. W skrócie, cykliczna dieta ketogeniczna sprawia, że dieta keto jest łatwiejsza do przestrzegania w dłuższej perspektywie.

Wady cyklicznej diety keto

Z drugiej strony, może to utrudnić powrót do standardowej diety keto o niskiej zawartości węglowodanów, jeśli zbytnio polubisz cheat day. Trzeba będzie to przetestować i sprawdzić, jak wpływa to na twoje zachowanie. Osoby, które wierzą w tę praktykę, twierdzą, że może ona pomóc w zapobieganiu objawom grypy keto, które wpływają na poziom energii i wydajność.

Ponieważ w dni wolne od pracy nie jesteś w ketozie i spalasz węglowodany jako paliwo zamiast tłuszczu. W związku z tym postępy i utrata wagi mogą nie być tak duże, jak byś sobie tego życzył.

Powrót do ketozy może potrwać dłużej lub szybciej, w zależności od tego, jak często stosujesz cykl lub jak restrykcyjnie podchodzisz do niego po dniu wolnym.

Jak prawidłowo przeprowadzać cykl ketonowy?

Najlepszym sposobem jest spożywanie zdrowej żywności jako źródła węglowodanów. Zamiast białego pieczywa i ciasteczek, sięgnij po pełne ziarna, takie jak quinoa, kasza gryczana czy brązowy ryż. Możesz też zjeść słodkie ziemniaki jako pyszną przystawkę, która zawiera błonnik i przeciwutleniacze, a nie jest źródłem węglowodanów.

To samo dotyczy owoców. Może zamiast zwykłej małej porcji jagód w smoothie lub jogurcie, zjesz więcej owoców o wysokiej zawartości węglowodanów, takich jak jabłko lub mango.

Nadal jedz dobre białko i tłuszcze oraz upewnij się, że źródła węglowodanów są czyste. Unikaj smażenia i spożywania węglowodanów bez wartości odżywczych.

Kolejna rada:

Trzymaj się ściśle diety keto z ograniczeniem węglowodanów przez co najmniej 4 tygodnie, zanim przejdziesz na cykl keto. Jest to ważne, aby organizm mógł rozwinąć swój potencjał spalania tłuszczu. Nie należy też jeździć na rowerze tylko dlatego, że w pierwszym tygodniu stosowania diety low-carb czujemy się fatalnie. Jazda na rowerze to coś, na co można sobie pozwolić po osiągnięciu adaptacji tłuszczowej.

Czy zaleca się stosowanie diety keto?

Raczej nie! Nie ma wystarczającej liczby badań, które wykazałyby korzyści, ale też nie ma wystarczającej liczby badań, które wykazałyby wady. To zależy od osoby i tego, jak wpływa na jej postępy. Jeśli stwierdzisz, że pomaga ci to utrzymać keto przez większość tygodnia i sprawia ci to przyjemność, to możesz to kontynuować. I schudnąć!

Jeśli jednak przeszkadza ci to w robieniu postępów, to nie jest to rozwiązanie dla ciebie. I możesz nie uzyskać najlepszych możliwych rezultatów, jak w przypadku standardowej diety ketogenicznej bez jazdy na rowerze.

Gorąco polecam stosowanie cyklicznej diety ketogenicznej zgodnie z Twoją elastycznością metaboliczną. Cykliczna dieta ketonowa nie jest dla ciebie, jeśli często doświadczasz grypy ketonowej, która utrzymuje się przez długi czas po powrocie do standardowej diety ketonowej. Jak już wcześniej wspomniano, przed wypróbowaniem tej techniki upewnij się, że jesteś przystosowany do spalania tłuszczu.

Na koniec dnia, tylko Ty możesz powiedzieć, która strategia pomoże Ci osiągnąć trwałą utratę wagi i zdrowy związek z jedzeniem.

Podsumowanie

Stosujesz rygorystyczne keto? Chcesz odpocząć od restrykcji węglowodanowych? Zobacz, jak się czujesz. Daj sobie szansę, jeśli uważasz, że standardowa dieta ketogeniczna jest zbyt trudna do utrzymania. Jeśli to nadal działa i podoba Ci się, to nie ma nic złego w stosowaniu keto cycling jako swojej metody.