loader
Dieta ketogeniczna

Dieta keto vs dieta mięsożerców: Która z nich jest lepsza?

Dieta mięsożerców to nowy temat w mieście dietetycznym. Jest to prosta dieta oparta wyłącznie na mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego, co oznacza, że nie można spożywać żadnych pokarmów pochodzenia roślinnego (owoce i warzywa) ani węglowodanów.

Jest ona również opisywana jako dieta wysokobiałkowa i nisko węglowodanowa. Wytrawni mięsożercy, którzy traktują ją bardzo poważnie, jedzą tylko mięso i piją tylko wodę. Inni jednak włączają do swojej diety odrobinę nabiału (sery i jajka) oraz kawę bez cukru.

Chociaż dieta mięsożerców zyskuje ostatnio na popularności, jest ona znana od wieków, jeśli nie od tysięcy lat. Na przykład, Mongolczycy spożywali większą ilość mięsa i diety opartej na mleku niż owoców i warzyw 1.

Co to jest dieta mięsożerców?

Jak wspomniano wcześniej, dieta mięsożerców to dieta oparta wyłącznie na mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego, która wymaga wyeliminowania wszystkiego innego. Nie wolno ci mieć żadnych węglowodanów ani pokarmów pochodzenia roślinnego.

Prosty protokół tej diety polega na tym, że jesz tylko mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego oraz pijesz wodę. Jajka, ser i ciężka śmietana są również dozwolone. Ludzie, którzy kochają swoją filiżankę bardziej niż cokolwiek innego, mogą ją pić umiarkowanie bez cukru.

Nawet jeśli ta dieta istnieje od wieków, wydaje się, że dostała nagły wzrost popularności po roszczeniach Shawn Baker, który pojawił się na Joe Rogan's podcast.

Shawn Baker jest lekarzem, sportowcem i gorącym orędownikiem diety mięsożerców. Ma szybko rosnący kanał na YouTube poświęcony diecie mięsożernej z ponad 19 000 zwolenników w ostatnim czasie, gdy na niego patrzyliśmy.

Ostatnio opublikował wyniki swoich badań laboratoryjnych, które wykazały, że jego poziom testosteronu jest niższy, co nieco go zdezorientowało, biorąc pod uwagę fakt, że od lat stosuje dietę wysokobiałkową i nisko węglowodanową.

Po dalszych badaniach, Dr Shawn mówi o badaniu, które mówi, że wysokie białko niskie carb diety były związane z niższym poziomem testosteronu spoczynku, ale idzie wyżej podczas ćwiczeń (lub gdy trzeba go). To może być przydatne dla każdego, kto stoi w obliczu podobnej sytuacji na dietach wysokobiałkowych.

Wiele osób rozpoczynających dietę mięsożerców często zastanawia się i stresuje dziennymi makroskładnikami. Shawn radzi, by nie skupiać się na liczeniu kalorii czy makr, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz.

Mówi, że poziom głodu będzie się zmieniał w zależności od naszego organizmu i okoliczności takich jak pogoda, aktywność fizyczna. Dlatego też zaleca jedzenie do momentu, aż poczujesz się usatysfakcjonowany.

Dla tych, którzy chcą ścisłe wytyczne, ile jeść dziennie, Shawn Baker zaleca minimum 2 funty mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego dziennie dla mężczyzn i 1-1,5 funta dziennie dla kobiet jako wytyczne dla początkujących.

Korzyści z Carnivore Diet

Carnivore dieta wydaje się oferować podobne korzyści zdrowotne do diety ketogenicznej, ale w znacznie szybszym i wyższym tempie według wszystkich tych, którzy doświadczyli go.

Oto niektóre z popularnie znanych korzyści płynących z diety mięsożerców:

Jasność umysłu

Podobnie jak w przypadku diety ketogenicznej, zwiększona jasność umysłu to coś, co zawsze słychać w społeczności diety mięsożerców. Twierdzą oni, że dieta mięsożerców pozwala im myśleć i działać wyraźniej niż wcześniej. Może to wynikać z faktu, że udowodniono, iż diety wysokobiałkowe poprawiają funkcje mózgu.

Wiele badań nad dietami wysokobiałkowymi popiera twierdzenie, że poprawiają one funkcje poznawcze. Na przykład, badanie z 2011 roku zostało przeprowadzone na 23 zdrowych mężczyznach (w wieku 19-31 lat). Wszyscy oni byli karmieni zwykłą dietą białkową przez tydzień, a następnie zostali podzieleni na dwie grupy 4.

Jedna grupa spożywała dietę wysokobiałkową, a druga grupę spożywała zwykłą dietę białkową przez trzy tygodnie. Mogli oni również mieć monitorowane poziomy innych pokarmów i napojów.

Wyniki tego badania wykazały, że grupa, która spożywała dietę wysokobiałkową miała lepszy czas reakcji i funkcji poznawczych niż zwykła grupa białka.

Zwiększona energia

Ponownie, każda dieta, która obniża spożycie węglowodanów i zwiększa spożycie białka wykazano, aby zmniejszyć zmęczenie i zwiększyć poziom energii. To być może dlatego wiele mięsożernych dietetyków doświadcza tej korzyści w dużym stopniu.

 

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego często czujesz się zmęczony i wyczerpany po spożyciu posiłku o wysokiej zawartości węglowodanów, zwłaszcza w porze lunchu?

Dzieje się tak dlatego, że żywność o wysokiej zawartości węglowodanów uwalnia wolny tryptofan, neuroprzekaźnik mózgowy związany ze zmęczeniem i znużeniem odczuwanym po spożyciu żywności o wysokiej zawartości węglowodanów 5. Ponieważ dieta mięsożerców ma prawie zero węglowodanów, ma sens, dlaczego wiele osób twierdzi, że ma zwiększony poziom energii.

Pozbycie się problemów skórnych jest kolejnym szeroko rozpowszechnionym korzyści z diety mięsożerców.

Wiele osób opowiada o swoich wysypkach, alergiach i schorzeniach skóry, takich jak egzema, które ustępują po przejściu na dietę mięsożerców.

Szybka utrata wagi

Ludzie na diecie mięsożerców doświadczają szybszej utraty wagi, a to dlatego, że białko jest znane z tego, że sprawia, że jest się pełniejszym na dłużej i tłumi apetyt 2. Innym powodem jest to, że każda dieta, która obniża spożycie węglowodanów zawsze ma pozytywny wpływ na utratę wagi.

Na przykład, w badaniu z 2007 roku, umiarkowanie otyłych uczestników podzielono na dwie grupy. Jedna grupa spożywała dietę nisko węglowodanową z czerwonym mięsem, a druga grupa spożywała dietę nisko węglowodanową z drobiem, rybami i skorupiakami (o wysokiej zawartości tłuszczów wielonienasyconych).

Ich wyniki (utrata wagi, spożycie składników odżywczych i lipidy w osoczu) zostały ocenione po 28 dniach. Badanie wykazało, że w obu grupach nastąpił znaczny spadek masy ciała. Pomimo wysokiego spożycia tłuszczu, nie było znaczących zmian w profilach cholesterolu w obu grupach.

Badanie to wspiera również twierdzenia o utracie wagi za dietą mięsożerców.

Prosty i łatwy protokół

Jedną z rzeczy, o której usłyszysz od większości zwolenników diety mięsożernej, jest prostota tej diety. Planowanie posiłków i czas gotowania są znacznie ograniczone ze względu na ograniczoną ilość pokarmów, które można spożywać na tej diecie.

Choć może ci się wydawać wyzwaniem wycięcie wszystkich opcji, na początku łatwiej ci będzie przygotować posiłki na bazie mięsa.

Carnivore jest często określana jako najbardziej zaawansowana wersja diety keto, ponieważ pozwala na posiadanie białka i tłuszczu, ale wycina warzywa.

Carnivore vs. Keto różnice

Zero Carb

Keto dieta ogólnie pozwala mieć maksymalnie 20 gramów węglowodanów dziennie, podczas gdy dieta mięsożerców utrzymuje go ściśle zero. Nie wolno mieć żadnych węglowodanów, co w ogóle na nim.

Wysoka zawartość białka

Dieta ketogeniczna wymaga utrzymania białka na umiarkowanym poziomie, a tłuszcz zazwyczaj stanowi 60-75% diety, podczas gdy dieta mięsożerców to przede wszystkim białko i odpowiednia równowaga tłuszczu.

Brak zieleniny

Niektóre warzywa, takie jak brokuły, szparagi, brukselka i awokado są zalecane na diecie keto i ściśle zabronione na diecie mięsożerców.

Można jednak mieć trochę zieleni na początku i powoli przejść do pełnej diety mięsożerców.

Ograniczona i zaawansowana

Jak wspomniano na początku, dieta mięsożerców jest ograniczoną i zaawansowaną wersją keto. To powiedziawszy, całkowicie odcina miejsce na desery (lody i przekąski), podczas gdy możesz mieć lody keto, bomby tłuszczowe i przekąski na diecie keto.

Ketoza nie jest głównym celem

Utrzymanie ketozy na diecie mięsożerców jest możliwe. Jednak nie jest to jej główny cel. Twoim głównym celem będzie zjedzenie drogi do diety opartej wyłącznie na mięsie i wodzie.

Mniej o makrach i kaloriach

Ludzie na diecie mięsożerców nie są tak zaniepokojeni liczeniem kalorii lub stresem związanym z makrami. Zaleca się, aby jeść, dopóki nie jesteś całkowicie nasycony.

Podobieństwa diety mięsożerców i ketoWysoka

zawartość

tłuszczu

Dieta Keto składa się z dużej ilości tłuszczu, a dieta mięsożerców wymaga również utrzymania zdrowej równowagi między białkiem a tłuszczem, więc przekonasz się, że możesz być w stanie utrzymać ketozę podczas diety mięsożerców.

Low Carb

Zarówno dieta ketogeniczna, jak i dieta mięsożerców skupiają się na niskiej lub prawie zerowej zawartości węglowodanów.

Jak rozpocząć dietę mięsożerców

1: Badania i przygotowanie psychiczne.

Ci, którzy są zaznajomieni z wysoką zawartością tłuszczu i niską zawartością węglowodanów lub keto, mogą znaleźć łatwiejsze przejście na dietę mięsożerców niż ci, którzy byli na dietach roślinnych lub pełnowartościowych.

I bez wątpienia będzie to większe wyzwanie dla tych, którzy jedli tylko tradycyjne diety wysokowęglowodanowe.

Zaakceptuj fakt, że przejście od jedzenia wielu rodzajów żywności do jedzenia tylko mięsa i niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego będzie ogromnym wyzwaniem.

Zrób swoje badania na temat wszystkich dostępnych opcji i porównaj je, aby zobaczyć, co może działać lepiej dla Ciebie.

Jeśli jesteś kompletnym nowicjuszem w dziedzinie diet, być może zechcesz zacząć od diety o niskiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości tłuszczu, a następnie przejść do diety ketogenicznej i powoli przejść do kompletnej diety mięsożerców.

Daj sobie co najmniej miesiąc na każdym rodzaju diety, aby zobaczyć, jak twoje ciało działa i dostosowuje się do każdego stylu diety.

W ten sposób dasz swojemu organizmowi wystarczająco dużo czasu, aby przyzwyczaił się do tego, że nie będziesz już mógł jeść węglowodanów i słodyczy.

W zależności od stanu zdrowia, możesz również chcieć przeprowadzić dokładne badania, aby upewnić się, że dieta mięsożerców nie będzie miała negatywnego wpływu na Twoje zdrowie. Będzie to również przydatne, gdy porównasz swoje wyniki przed i po.

KROK 2: Zakupy spożywcze i robienie zapasów.

Ogromną zaletą diety mięsożerców jest to, że większość produktów mięsnych i owoców morza można przechowywać w zamrażarce przez kilka miesięcy.

Kiedy już zrobisz swoje badania i wymyśliłeś, że chcesz się na nią zdecydować, czas pomyśleć o tym, jakiego rodzaju produkty mięsne chcesz jeść.

Nie musisz zmuszać się do jedzenia jednej odmiany mięsa każdego dnia. Wybierz to, co lubisz najbardziej i co pasuje również do Twojego portfela, ponieważ wszyscy wiemy, jak drogie mogą być zakupy mięsa. Możesz jeść wszystkie rodzaje mięsa i owoców morza z kurczaka, ryby, steki, kozy i wszystko.

To powiedziawszy, staraj się jak najlepiej kupować organiczne produkty mięsne i korzystaj z ofert sezonowych, aby kupować i zaopatrywać się w nie po obniżonych cenach. Jeśli Twój budżet nie pozwala na zakup produktów organicznych, możesz kupić dowolne mięso, które jest dostępne.

Chciałbyś również zaopatrzyć się w wybrane przez siebie ostre sosy, przyprawy i zioła oraz niesolone masło (najlepiej z własnego chowu).

Możesz też mieć odrobinę sera i ciężkiej śmietany w każdym tygodniu.

KROK 3: Uspokój się w kwestii dziennych makroskładników.

Może być ci trudniej przejść przez dietę, kiedy ciągle martwisz się, że jesz za dużo lub za mało kalorii.

Jest to coś, czego będziesz chciał uniknąć szczególnie na początku swojej diety mięsożerców, aby nie skończyć głodząc się jedząc zbyt mało.

Słuchaj swojego ciała i jedz, kiedy jesteś głodny i dopóki nie będziesz już głodny. Pomoże to oprzeć się pokusie oszukiwania nawet wtedy, gdy Twój ulubiony produkt spożywczy będzie patrzył Ci w twarz.

W zależności od wzrostu i wagi, możesz być zmuszony do zjedzenia kilku kilogramów mięsa każdego dnia.

KROK 4: Bądź prosty lub ekscytujący.

Jednego dnia możesz mieć wrażenie, że sól i pieprz to wszystko, czego potrzebujesz do swojego steku, a innego dnia możesz chcieć marynować go w różnego rodzaju przyprawach przez godzinę lub dłużej przed przyrządzeniem.

Niektórzy ludzie nie mogą znieść pikantnych potraw, podczas gdy niektórzy nie mogą sobie wyobrazić myśli o jedzeniu pieczonego kurczaka tylko z solą i pieprzem.

I to jest całkowicie w porządku. Ty decydujesz, jak chcesz się cieszyć swoim mięsem i przyrządzasz je tak, aby odpowiadało Twoim kubkom smakowym.

Jeśli chcesz, aby było pikantne, zrób je pikantne. Jeśli zamierzasz zachować prostotę, zrób to.

Najważniejsze jest to, że powinieneś przyrządzić swoje potrawy w sposób, który będzie Ci smakował, o ile oczywiście nie dodasz nic ekstra (mąki, warzyw itp.).

KROK 5: Nie zapominaj o tłuszczu.

Musisz jeść zdrową równowagę między tłustym i chudym mięsem, aby mieć pewność, że dostarczasz sobie dużo tłuszczu. Jedz udka z kurczaka z założoną skórą, tłuste ryby i grillowane mięso z tłuszczem, aby zachować równowagę tłuszczową.

6: Bądź nawodniony.

Pij dużo wody przez cały dzień, aby pozostać nawodnionym i uniknąć ryzyka zaparć. Popijaj wodę z solą himalajską różową kilka razy w ciągu dnia, aby utrzymać poziom elektrolitów.

KROK 7: Zachcianki na błonnik.

Jeśli nie podoba Ci się pomysł całkowitego przejścia na dietę opartą wyłącznie na mięsie, możesz na początku jeść trochę zieleniny, takiej jak brokuły, szpinak, szparagi i brukselka. Oznacza to, że nie jesteś jeszcze całkowicie na diecie mięsożerców, ale zbliżasz się do tego celu.

Możesz powoli odzwyczajać się od warzyw i przejść na pełny tryb mięsny.

KROK 8: Zaplanuj swoje posiłki.

Jeśli jesteś osobą zajętą i/lub chodzisz do pracy w ciągu dnia, możesz stworzyć tygodniowy plan posiłków, który pomoże Ci zorganizować posiłki. Mięso gotowanie niekoniecznie wymaga dużo planowania lub organizowania, ale to pomoże, jeśli chcesz wypróbować różne przepisy.

Możesz nawet umieścić linki do filmów z przepisami z YouTube w swoim tygodniowym planerze posiłków.

KROK 9: Znajdź swojego CarniBuddy.

Dołącz do forum poświęconego diecie mięsożerców, jak na przykład to Reddit, aby uzyskać regularną dawkę motywacji do dalszego działania. Będziesz mógł zobaczyć świadectwa innych ludzi, zdjęcia przed i po diecie mięsożernej, a także zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od doświadczonych dietetyków.

Być może zechcesz dołączyć do popularnego 30-dniowego wyzwania z innymi osobami, abyś mógł przejść przez dietę na początku.

KROK 10: 60-90 dniWiele

osób zaczyna widzieć pozytywne rezultaty w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia diety, ale idealnie byłoby, gdybyś dał sobie co najmniej 60-90 dni na diecie mięsożerców, aby zobaczyć prawdziwy postęp swojego ciała.

W tym czasie dowiesz się również, czy możesz być uczulony na inne produkty, takie jak kawa, śmietana czy ser.

Co można jeść na diecie mięsożerców?

Oto pokarmy, które można jeść na diecie mięsożerców:

Mięso Kurczak, indyk, wołowina, wieprzowina, jagnięcina, koza
Owoce morza Ryby (najlepiej łosoś, sardynki i makrela), kraby, ostrygi, krewetki i kalmary.
Mięso organiczne Wątroba, nerki, szpik kostny, mózg i serce
Jaja Najlepiej tylko żółtka
Nabiał Masło i ghee

 

Pokarmy, które możesz jeść z umiarem:

  • Ciężka śmietana
  • Ser twardy

Napoje

  • Woda
  • Rosół z kości
  • Kawa bez cukru i mleka
  • Herbata bez cukru i mleka

Herbatę i kawę można pić bez cukru. Niektórzy ludzie piją je z dodatkiem sztucznych słodzików bez żadnych problemów. Możesz to zrobić i odstawić, kiedy już przystosujesz się do diety mięsożerców.

Produkty, których należy unikać w diecie mięsożerców

Wszystko inne niż wymienione powyżej produkty

spożywcze

to wielkie nie dla diety mięsożerców. Nie powinieneś jeść żadnych pokarmów roślinnych ani węglowodanowych. Mięso i woda to podstawowa zasada tej diety.

Oto kilka rzeczy, których należy unikać:

  • Alkohol
  • Przetworzonego mięsa
  • Cukier
  • Owoców
  • Warzywa
  • Mleko
  • Słodycze i czekolada
  • Pokarmy węglowodanowe
  • Lody
  • Suplementy

Ryzyko i skutki uboczne tej diety są znacznie niższe dla osób przechodzących z keto lub diety low carb niż dla tych, którzy są zupełnie nowi w tym. Jesteś również bardziej prawdopodobne, aby doświadczyć ich na początku i wiele objawów są podobne do skutków ubocznych ketozy.

  • Zmęczenie
  • Biegunka
  • Nudności
  • Ból głowy
  • Ból gardła
  • Suchość w ustach
  • Skurcze
  • Częste oddawanie moczu
  • Nieświeży oddech

 

Jak zminimalizować skutki uboczne

Równowaga między tłuszczem a białkiem

Zachowaj równowagę pomiędzy tłustym i chudym mięsem. Na przykład, możesz jeść więcej udek z kurczaka z założoną skórą niż piersi z kurczaka. I więcej mostka i tłustego steku.

Jedz więcej

Jak wspomniano w całym tym artykule, nie martw się o liczenie kalorii lub makr i skończyć z niedojadaniem, ponieważ jest to jedna z przyczyn skutków ubocznych. Jedz więcej mięsa, aż będziesz nasycony.

Wzmocnienie elektrolitów

Ponieważ dieta mięsożerców jest moczopędna, prawdopodobnie stracisz dużo elektrolitów w moczu. Dlatego ważne jest, aby jeść więcej mięsa, ponieważ zawiera ono potas, sód i magnez, których potrzebujesz.

Powinieneś również spróbować popijać ciepłą wodę z różową solą himalajską przez cały dzień. Bulion kostny jest również doskonałym wyborem, aby uzupełnić elektrolity. Większość objawów zniknie, jeśli będziesz jeść więcej i utrzymywać równowagę elektrolitów.

Najczęściej zadawane pytania FAQ

Jak dostarczać witaminy na diecie mięsożerców?

Mięso zawiera już pewne witaminy i minerały. Zaleca się jednak spożywanie narządów mięsnych (wątroba, nerki, itp.), ponieważ zawierają one więcej niezbędnych składników odżywczych.

Jak często należy jeść na diecie mięsożerców?

To zależy, ale większość osób stosujących tę dietę je jeden lub dwa posiłki dziennie. Słuchaj swojego apetytu i jedz, aż się nasycisz.

Czy należy liczyć kalorie lub makroskładniki na diecie mięsożerców?

Według doświadczonych osób stosujących c.dietę, takich jak Shawn Baker, nie, nie musisz tego robić. Skupiasz się na jedzeniu, aż będziesz najedzony i to jest jedna z zalet tej diety. Skupiasz się na tym, aby zaspokoić swój apetyt, więc nie padasz ofiarą "cheat days".

Wnioski

  • Być może trudniej będzie Ci przetrawić fakt, że na diecie mięsożerców nie możesz jeść niczego poza mięsem i produktami pochodzenia zwierzęcego. Warto jednak spróbować ze względu na jej podobieństwo do diety ketogenicznej, która ma wiele udowodnionych korzyści zdrowotnych.
  • Jeśli planujesz zacząć stosować tę dietę, sugerujemy, abyś najpierw dokładnie zbadał swój stan zdrowia i zaczął od diety niskowęglowodanowej lub ketogenicznej, a następnie powoli przeszedł na dietę mięsożerców. Skup się na jedzeniu do momentu, aż będziesz zadowolony, a nie na makrach, szczególnie na początku diety.
  • Możesz również łatwo połączyć dietę keto i mięsożerców, dodając więcej masła i spożywając więcej tłuszczu zwierzęcego. Nie zapomnij o zachowaniu zdrowej równowagi pomiędzy spożyciem tłuszczu i białka, jeśli i kiedy rozpoczniesz dietę.
  • Chociaż dieta mięsożerców wydaje się mieć wiele pozytywnych referencji dzień po dniu i działa podobnie do diety ketogenicznej, musimy zaakceptować fakt, że dieta ketogeniczna ma obecnie więcej dowodów klinicznych niż dieta mięsożerców. Jednak możemy się spodziewać, że wkrótce zobaczymy więcej badań na temat tej diety.